företagande, ledarskap

Ledarskap

ledarskapI små företag är oftast ägaren själv chefen eftersom det inte är ekonomiskt möjligt att anställa en VD. Detta kan vara både på gott och ont, många egenföretagare är bra chefer, andra är mindre bra.

Enligt mig är ledarskap en konstform, en del har mer talang och fallenhet för ledarrollen än andra. Men oavsett om man är en naturlig ledare eller inte så anser jag att alla i chefsposition behöver gå åtminstone en kurs i ledarskap för att utveckla sig och få ny kunskap. Det skadar inte heller att då och då gå ytterligare kurser för att fräscha upp kunskaperna.

Att vara chef är ensamt och till skillnad från många andra områden så får man inte så mycket feed back så att man kan utvecklas och bli bättre. Anställda kritiserar inte gärna och utomstående kunder som är missnöjda väljer kanske att bara avsluta samarbetet istället för att påpeka varför samarbetet inte fungerade.

En bra ledare är oerhört viktig för att företaget och de anställda ska må bra. En bra chef ska ge de anställda möjligheten att göra ett bra jobb. Att ge de anställda de möjligheterna låter enklare än vad det i själva verket är. Det handlar inte bara om att ge dem en dator och ett skrivbord. I själva verket handlar det om så mycket mer och dessutom om väldigt komplexa saker som arbetsklimat, kommunikation, roller och förväntningar.

Som ledare kan det då och då vara bra att sätta sig in i de anställdas situation. Att försöka tänka ur deras perspektiv för att komma underfund med vad de behöver för att göra ett bra jobb. De anställdas behov och företagets behov går inte alltid tvärtemot varandra eftersom medarbetare som är glada och trivs gör ett bättre jobb än de missnöjda. Det kostar också på att behöva rekrytera och lära upp nya anställda om du inte lyckas behålla de gamla.

Jag är själv ingen ledarexpert utan försöker hela tiden lära mig och utveckla mig som chef. En sak har jag dock lärt mig. När det kommer kritik är det viktigt att lyssna och bekräfta att du hör vad som sägs. Slå inte ifrån dig kritiken och gå i försvarsställning utan fundera och ta in det som framförts. Bli inte heller alltför nedslagen om det kommer kritik, ingen är perfekt, inte dina anställda och inte heller du. Det kan också vara så att kritiken du får är orättvis, men det kan ändå ligga någon liten sanning i den som är värd att ta tillvara på. Bestäm dig därför för att göra något bra av feed backen och försök utvecklas.

Eftersom det är så ensamt att vara chef kan det vara bra att gå med i någon grupp eller förening där du träffar andra ledare där du kan prata av dig eller få tips och råd. Det var därför som jag gick med i Creative Lab. De anställda kan alltid prata med varandra och få stöd. Som chef på ett litet företag har man kanske ingen att vända sig till och därför kan en förening med andra ledare vara en värdefull resurs att hämta stöd ifrån.